Wij maken nieuwsgierig

Benieuwd waar onze school écht over gaat?
Je leest het in ons manifest.

De wereld is er voor iedereen.
Zo ook onze school.
 
Dat vinden we niet zomaar.
Het komt vanuit onze Oecumenische identiteit.
We koesteren de open mind, dat zit in ons DNA.
 
Het is wat onze school bijzonder maakt.
Omdat het juist in deze wereld zo enorm van pas komt.
Dat weten de kinderen die hier komen natuurlijk nog niet.
Hun ouders des te beter.
 
Die leven middenin deze wereld en zien elke dag hoe die in elkaar zit.
Veelkleurig, veelzijdig, veelmondig, veeleisend.
Groot ook. Mooi in beginsel, maar soms ook hard, ongeduldig, competitief.
Het leven in deze wereld is niet elke dag een kabbelende rivier en go with the flow.
Al die stromingen, verschillen: ze komen niet altijd soepel samen.
Botsen doen ze ook. Zo is de wereld en dat mag je best bijtijds ervaren.
 
Dus op wat voor school laat je je kind dan beginnen aan die wereld?
Op een school die doet alsof die wereld niet bestaat?
Of die kinderen er van weghoudt om ze kinderen te laten blijven?
Of die zich vooral bezighoudt met kennis en voorbereiding op de volgende school?
 
Ons verhaal is dat we die wereld juist bij ons naar binnen brengen.
Dat je er hier als kind en als ouders de sleutel van krijgt.
En van heel veel andere werelden meer.
 
De wereld van het woord, de zin, de taal, de verhalen.
De wereld van het jongetje en meisje dat naast je zit.
De wereld van ouders die niet alleen uit de wijk komen, maar ook uit andere culturen.
De wereld waar je van ons leert, maar ook van elkaar.
De wereld van je buurt, je stad, dit land, deze plek in de wereld.
De wereld van de wereld, de natuur, de sterren en de maan.
De wereld waar we vandaan komen en die waar we naartoe gaan.
 
Allemaal op een school die zelf ook meer dan een enkele wereld is.
Dorps in de omgang, werelds in ons onderwijs.
Even open en nieuwsgierig naar de kinderen als zij in, nou ja, alles.
De Rivieren is nieuwsgierig en maakt nieuwsgierig.
 
Wij zien nieuwsgierigheid als het begin van alles.
Willen weten, daar gaat het om. Willen leren van elkaar.
Hoe opener we tegenover elkaar staan, hoe meer we van elkaar leren.
Hoe meer we van elkaar leren, hoe beter we elkaars wereld begrijpen.
Daar wordt iedereen beter van en dat is de bedoeling.
 
Een beter mens, een betere wereld. Het hangt met elkaar samen.
De Rivieren is de school voor ouders die hun kinderen dat willen meegeven.
 
De Rivieren is de school die zich onderscheidt door geen onderscheid te maken.
Een eigen kleine veilige wereld voor iedereen, maar met hele grote ramen op de wereld daarbuiten.
 
Wij zijn de school waar we de ongestuurde blik van elk kind koesteren.
De blik die door vooroordelen heen kijkt.
De blik die nieuwsgierig vraagt naar alles wat nieuw, gek, vreemd of anders is.
Of lijkt.
 
We beantwoorden alles met de openheid die ons eigen is.
Er zijn geen gekke vragen, er zijn alleen maar goede vragen.
Hetzelfde geldt ook voor hun ouders als ze willen weten hoe het gaat.
 
Ook zij kunnen en mogen ons alles vragen.
Nieuwsgierigheid zien wij als een uiting van betrokkenheid.
Daarom krijgen ouders ook de enige antwoorden die ertoe doen: de eerlijke.
Voor hen is De Rivieren ook de school van de open gesprekken.
Delen wat er goed gaat, delen wat er minder gaat: het is de sleutel tot vooruitgang.
 
Opnieuw een sleutel, ja.
Maar zonder sleutel blijf je buiten staan of erger nog: blijf je opgesloten in je eigen gelijk.
Dat helpt de wereld niet vooruit.
 
Dus elke dag dat wij ónze schooldeuren openen, doen we dat voor meer dan kennis, cijfers, rapporten en een mooie CITO toets.
 
We openen die deuren om ieder kind dat hier binnenkomt nieuwsgierig te laten zijn naar wat anderen in deze wereld doen, denken en zeggen.
 
Het maakt De Rivieren tot het type school waar ouders die de wereld een beetje kennen naar op zoek zijn voor hun kinderen.
 
En dat maakt nieuwsgierig.

Daltonbasischool

de Rivieren

Lekstraat 35 - 37
1079 EM Amsterdam

020 664 12 67
info.derivieren@amosonderwijs.nl

Kalender

Ons jaar zit weer vol leuke activiteiten. Bekijk hier de schoolkalender.